Mijn vriend is de hele dag met auto’s bezig. De ene dag scheurt hij in een rallyauto over dijken en de andere dag geeft hij cursussen om mensen te leren racen of veiliger te leren rijden. Hij ademt letterlijk auto’s want hij heeft daarbij ook nog zijn eigen autobedrijf. Auto’s interesseren me vrij weinig, maar als we met de auto op vakantie gaan ben ik wel heel blij dat ik altijd zeker weet dat het goed zit. Zo reden wij afgelopen vakantie 5.000 km door Oost-Europa in 12 dagen mét een tent op het dak, zonder een enkel probleem.
Natuurlijk kun je ook altijd pech hebben, maar voordat je gewoon in de auto springt voor je roadtrip of autovakantie (zoals ik eerder zou doen) zijn er toch behoorlijk wat zaken waar je even aan moet denken. Vandaag deel ik 8 tips voor een korte of lange roadtrip.
1. Auto vakantieklaar maken
Natuurlijk moet je altijd goed voor je auto zorgen, maar een extra check voor de vakantie kan nooit kwaad. Is het oliepijl juist, zit er genoeg koelvloeistof in en heb je wel ruitensproeiervloeistof? Is het reservewiel aanwezig? Hebben je banden nog genoeg profiel? En vergeet de bandenspanning niet! Een goede bandenspanning zorgt ervoor dat je zuiniger rijdt, maar ook dat de wegligging van je auto optimaal is. De juiste bandenspanning staat vaak in het instructieboekje of in de tankklep. Bandenspanning controleer je als je banden nog koud zijn en kun je vaak bij een tankstation doen. Zoek wel even een tankstation waarbij het gratis is natuurlijk ;).
2. Autoverzekering & groene kaart
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar heb je gedacht aan het afsluiten van een autoverzekering? Ben je ook verzekerd als je auto kapotgaat? En waar is je groene kaart? Wanneer gebruik je die in Nederland nou? Zelden, maar zorg er wel voor dat je ‘m bij je hebt als je met de auto in het buitenland bent. Het is verplicht en je grensovergang zou best wel een paar uur extra kunnen duren als de verzekering van je auto niet goed geregeld is of je het niet aan kunt tonen. Check ook even in welke landen je groene kaart geldt. Tijdens onze reis in Oost-Europa moesten wij bij de grensovergang in Kroatië, Bosnië, Montenegro, Albanië en Servië de groene kaart laten zien. Zonder groene kaart geen toegang tot het land.
3. Verdiep je in de verkeersregels van de landen die je bezoekt
Er zijn heel wat landen die er in onze ogen vrij bijzondere regels of achterlijk hoge boetes op nahouden. Zo moet je als brildrager in Spanje bijvoorbeeld een reservebril in de auto hebben liggen. Heb je dat niet? €300 boete. Een snelheidsovertreding in Noorwegen kost je minimaal €450 en als je in Frankrijk een navigatiesysteem hebt die je waarschuwt voor flitspalen, kan dat je zomaar €1700 kosten. En vergeet natuurlijk de vignetten niet! Bij een tolpoort is het overduidelijk dat je moet betalen, maar zonder vignet rijden in een land waar dat wel verplicht is (zoals bijvoorbeeld Oostenrijk en Slovenië) is een duur grapje. Bij de Plitvicemeren zagen we een bordje met een ‘ding’ bovenop de auto dat verboden was. Wij hadden natuurlijk een tent op het dak (ingeklapt ziet hij eruit als een klein pakketje hoor), maar hadden geen idee wat dat bord betekende.
4. Auto huren of met je eigen auto op reis?
Ga je met je eigen auto of kies je voor een huurauto? Houd er rekening mee dat een huurauto bij een roadtrip zonder maximum aantal kilometers is. Heb je zelf een auto die brandstof slurpt? Dan is het misschien voordeliger om voor een huurauto te kiezen die zuinig rijdt. Daarbij zijn de onderhoudskosten niet voor jou, maar moet je wel rekening houden met extra kosten voor een goede verzekering. Oh en tip: huur je een auto? Zorg dan dat er minimaal €1.000 ruimte is op je creditcard voor de borg. Wij hadden ooit een hotelkamer geboekt met onze creditcard, waardoor er nog maar €990 opstond. We kregen mooi geen huurauto mee. Wel als je je risico afkoopt trouwens, maar dat is bijna nooit een voordelige deal.
5. Verplichte bagage
Niet alleen je koffers en vakantiekleding moet mee op autovakantie. De regels voor verplichte bagage verschillen per land. Zo moet je in Frankrijk verplicht een alcoholtest bij je hebben of in Polen een brandblusser. In Kroatië en Slovenië zijn reservelampjes verplicht en in veel andere Europese landen mag je niet op pad zonder gevarendriehoek, verbanddoos en veiligheidsvestje.
6. Op hoge toeren door de bergen
In Nederland hebben we obviously geen bergen, daarom zijn we ook niet gewend om in de bergen te rijden. Dat gaat namelijk toch iets anders dan je gewend bent. Wij leren tegenwoordig tijdens de rijles om zo zuinig mogelijk en laag in de toeren te rijden. In de bergen ga je omhoog met een hoog toerenaantal. Doe je dit in een te hoge versnelling en dus een te laag toerenaantal, dan kan de motor oververhit raken. En wees natuurlijk lief voor je koppeling door het schakelen (en slippen van de koppeling op een helling) te beperken. Naar beneden rijd je in dezelfde versnelling als de berg op. Zo remt de auto of op de motor en hoef je niet te vaak te remmen waardoor je remmen te hard gaan gloeien en hun remkracht verliezen. Moet je toch remmen? Doe dit dan niet steeds, maar rem 1x hard, zodat de remmen daarna weer af kunnen koelen.
7. Tanken buiten Nederland
Natuurlijk moet je altijd uitkijken dat je niet de verkeerde brandstof tankt. Een kapotte motor is het laatste wat je kunt gebruiken. In Nederland is dat niet zo lastig, maar in het buitenland kunnen die namen van de brandstoffen best verwarrend zijn. Euro95 is bijvoorbeeld in ’t buitenland onder meer bekend onder de volgende namen: Superbezin, Sans Plomp 95, Benzina Senza Piombo, Premium Unlead, Super bleifrei en Blyfri 95. Diesel is gelukkig minder lastig en LPG is Autogas, LPG of GPL.
8. Diesel- of benzineauto
Heb je de keuze? Bijvoorbeeld tussen de auto van je vader of je moeder, of jullie privéauto of auto van de zaak? Bedenk of je met een diesel- of benzineauto op pad gaat. Ga je veel kilometers maken of is het een kleine roadtrip? Diesel is in veel landen goedkoper, maar niet overal. Check dat van tevoren dus even goed. Net als dat je in Duitsland vaak een milieusticker (Umweltplaketten) moet hebben als je de stad in wilt met de auto. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen diesel- en benzineauto’s. Zo’n milieusticker kun je trouwens gewoon kopen bij de ANWB.
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan met tips geven voor autovakanties, maar dan wordt deze blogpost wel héél lang. Als jullie dat interessant vinden zal ik binnenkort een deel 2 schrijven.
Volg Budgetproof.nl ook op Facebook voor dagelijkse budgettips:
Zou die tent ook op mijn Volkswagen up kunnen?!
Hihi ehhh dat betwijfel ik. Maar zou echt best wel kunnen hoor. Ingeklapt is het maar een klein dingetje en het draagvlak hoeft niet helemaal op de auto te liggen. Op sommige auto’s kunnen er zelfs 2! Wouw. Haha.
Als je auto niet voor Europa verzekerd is, dan is hij dat ook niet voor rijden in Nederland. Zouden er echt mensen zijn die hun auto niet verzekerd hebben? Lijkt me nogal tricky!