Is SEO (zoekmachineoptimalisatie) nieuw voor je en weet je niet waar je moet beginnen? Maak je geen zorgen, zelfs met basis SEO-skills kun je je ranking in de zoekmachine verbeteren. We delen een aantal tips met je waar je vandaag nog gratis mee aan de slag kan. En denk je ‘mij niet gezien?’ dan kan je altijd nog SEO uitbesteden.
Wat is SEO en waarom heb je het nodig?
SEO staat voor search engine optimization (zoekmachineoptimalisatie) en moet ervoor zorgen dat je website en inhoud de beste kansen hebben om hoog te scoren in de zoekmachine, zoals Google. Simpel gezegd, betekent het dat je jouw website en inhoud wilt optimaliseren op een manier zodat zoekmachines zoals Google kunnen begrijpen waar je website en inhoud over gaat, zodat ze zoveel mogelijk getoond worden bij relevante zoekopdrachten.
Waarom heb je dit nodig? Nou, ga je ooit verder dan de tweede of derde pagina op de resultatenpagina van Google? Nee? Dan heb je het antwoord :). Hoe hoger je website in de zoekresultaten staat, hoe meer mensen er waarschijnlijk op zullen klikken en hoe meer verkopen of conversies je hebt.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Doe je voordeel met deze 11 tips, waar je allemaal gratis mee aan de gang kan.
1. Zorg voor duidelijke doelstellingen
Voordat je met SEO aan de slag gaat, is het belangrijk om je doelen op een rijtje zetten. Elke site is anders, dus het is niet alleen belangrijk om hoog in de zoekresultaten te eindigen, maar ook om bijvoorbeeld voor meer conversies (zoals aankopen of inschrijvingen voor de nieuwsbrief) te zorgen. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid? Een minimumaantal leads? De omzet verhogen? Stel KPI’s op met jouw doel in het achterhoofd. Denk bijvoorbeeld aan minimaal 10.000 websitebezoeken per maand en 25 downloads van je gratis e-book. Om maar een voorbeeld te noemen. Andere doelen kunnen zijn, aantal verkopen, e-mailabonnees, inzendingen van het contactformulier of telefoongesprekken. En nee, ranking in de zoekmachine staat niet op de lijst. SEO gebruik je om die doelen te ondersteunen.
2. Bekijk hoe concurrenten het doen
Wie zijn je concurrenten (in de zoekmachine) en wat doen ze goed? Neem een duik in de online activiteiten van je concurrenten en bekijk wie bovenaan staat in de zoekmachine en met welke zoekopdracht. Dit geeft een goed beeld van waar je het tegen op moet nemen, waar je je op kunt richten en wat je kansen zijn om het beter te doen. Goed om te weten: je traditionele concurrenten zijn misschien niet degenen met wie je online concurreert. Begin dus bijvoorbeeld met zoeken op je productaanbod of een dienst in een bepaalde locatie om je online concurrenten te vinden.
3. Doe zoekwoordenonderzoek
Zoekmachineoptimalisatie is sterk afhankelijk van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website, populair zijn bij gebruikers, maar een laag concurrentiepercentage hebben. Een goede manier om hiermee te beginnen is om online een keyword research tool te vinden, zoals op Google AdWords’ eigen Keyword Planner, SEMrush, of Google Trends. Gebruik deze om gegevens te vinden over zoekwoorden die relevant zijn voor je merk, en gebruik ze vervolgens om je eigen content te verbeteren. Verwerk de zoekwoorden in jouw content door blogberichten of landingspagina’s over het onderwerp te maken en de zoekwoorden mee te nemen in metatags, zoals title tags en meta descriptions (daarover later meer).
4. Probeer de intentie van de gebruiker te begrijpen
Zoekwoordenonderzoek gaat niet alleen over het vinden van de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een goede kans om op te ranken. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de intentie van de gebruikers. Die intentie kan bijvoorbeeld zijn:
- Een gebruiker wil een product of dienst kopen
- Een gebruiker wil informatie over iets (kan ook een product of dienst zijn)
- Een gebruiker wil een specifieke website bezoeken
Het begrijpen van de intentie van de gebruiker helpt je te bepalen op welke zoekwoorden je je moet richten. Heb je een blog over thee bijvoorbeeld? Dan zou een zoekterm als ‘Hoe maak je het perfecte kopje thee’ daar goed bij passen. Terwijl je voor een service- of productpagina waarop je een product of dienst kan kopen een meer transactioneel zoekwoord kiest. Zoals ‘waterkokers’.
5. Gebruik zowel short-tail als long-tail zoekwoorden
Zodra je weet hoe je zoekwoorden kunt vinden en de gebruikersintentie begrijpt, is het belangrijk om het verschil te kennen tussen short-tail en long-tail zoekwoorden. Short-tail zoekwoorden zijn 1-3 woorden met meestal hoge zoekvolumes en een grote concurrentie. Ze genereren veel verkeer en zijn moeilijker om voor te ranken. Maar met de juiste aanpak en wat geduld, kunnen ze geweldig zijn voor je website. Een zoekwoord als ‘waterkokers’ is daar een goed voorbeeld van.
Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die langer en specifieker zijn. Dit zijn zinnen (zoektermen) die een lager zoekvolume en minder concurrentie hebben. Bezoekers zijn meer geneigd om ze te gebruiken als ze dichter bij het punt van aankoop zijn. Als je je richt op deze zoekwoorden resulteert dit meestal in minder verkeer, maar een hogere return on investment (ROI) doordat ze precies de juiste doelgroep binnenhengelen.
6. Schrijf eerst voor mensen, dan voor de zoekmachine
Hoewel zoekwoorden zeker belangrijk zijn, zijn zoekmachines steeds slimmer geworden over hoe ze pagina’s rangschikken op de resultatenpagina; ze belonen websites met waardevolle, boeiende content. Googles recente updates zijn sterk gericht op gebruikerservaring. Kwaliteit boven kwantiteit dus.
Spammen met zoekwoorden zal je website geen goed doen. Als Google vermoedt dat je zoekwoorden aan het spammen bent, zal je site daarvoor worden afgestraft. Schrijf dus eerst voor mensen en niet voor de zoekmachine. Alle SEO-trucs wegen niet op tegen gewoon goede content maken.
7. Maak je content uitgebreider
Langere content scoort consequent beter dan korte content en wordt ook meer gedeeld op sociale media. Een blog bijvoorbeeld, telt als langere content wanneer het 1200 woorden of meer bevat. Hoewel je misschien zou denken dat de aandachtsspanne van de lezer korter wordt, is je content uitbreiden juist een supergoede manier om de betrokkenheid van bezoekers te vergroten en hen waardevolle informatie te bieden.
Dit is ook waar het begrijpen van de gebruikersintentie om de hoek komt kijken. Als de bezoeker op zoek is naar informatie, dan is langere content de sleutel. Sommige onderwerpen vereisen echter niet veel tekst, zoals nieuwsberichten. Denk dus bij het maken van content goed na over de intentie achter het zoekwoord en zorg voor content die waardevol is.
8. Optimaliseer de titel, meta-data en (sub)headings
Heb je waardevolle content en ben je een pro in gebruik van zoekwoorden? Vergeet het optimaliseren van titel, meta-data en (sub)headings niet. Voor WordPress zijn er tal van plugins die je kunnen helpen met het invullen van meta-data, zoals Yoast. Deze plugin laat je precies zien hoe lang de titel en beschrijving mag zijn en of je aan alle voorwaarden voldoet.
Headings en subheadings zijn <h1>, <h2>, en <h3> HTML tags. Zie het als titels en subtitels. Per pagina is er slechts één <h1>-tag. Deze kop moet het belangrijkste trefwoord bevatten waar de content over gaat. Google controleert deze tags op dezelfde manier als het titel tags controleert, dus je begrijpt dat het belangrijk is om ook te optimaliseren. Vaak voegen contentmanagementsystemen (CMS) zoals WordPress automatisch een <h1>-tag voor je toe met de titel van de pagina of het artikel. In dit geval is het niet nodig om er nog een toe te voegen.
Het is slim om relevante zoekwoorden ook in de subkoppen <h2> en <h3> te verwerken. Denk er echter aan om altijd voor de lezer te schrijven en koppen te gebruiken die je bezoekers helpen om door de pagina te navigeren.
9. Maak content geschikt voor mobiel
Het aantal mobiele zoekers blijft alsmaar toenemen. Dit betekent dat niet alleen je website responsive moet zijn voor mobiel, maar dat je content er ook geschikt voor moet zijn. En denk aan de laadsnelheid van je site.
10. Gebruik Google Analytics vanaf het begin
Analytics en SEO-strategie kunnen niet zonder elkaar. Het gebruik van analytics tools, inclusief Google Search Console, kan je een uniek inzicht geven in de gebruikers van je site. Het geeft je inzicht in wat je zoekmachineoptimalisatie je oplevert. Kijk naar hoe gebruikers je daadwerkelijk vinden in de zoekmachines. Welke trefwoorden leiden de meeste mensen naar je site? Welke landingspagina’s komen ze op terecht? Stem je content hierop af.
Ps. Wil je snel kunnen zien wat je positie is in de zoekresultaten? Ik schreef in 2014 al een blog over deze handige, gratis tool daarvoor.
11. Doe aan linkbuilding
Linkbuilding lijkt misschien een lastige tactiek – want waarom zou je mensen weg willen leiden van jouw site? Maar in feite is het een hulpmiddel van onschatbare waarde om je domeinautoriteit te verbeteren, een zeer belangrijke rankingfactor voor Google en andere zoekmachines.
Als er sites van hoge kwaliteit naar jouw pagina linken, zal Google je site zien als een expert over dat onderwerp. Linkbuilding kan je bijvoorbeeld doen door interne links toe te voegen of te gastbloggen voor andere sites in ruil voor een linkje naar jouw website.