Hoe richt je een thuiskantoor in met een beperkt budget?

Met zoveel mensen die tegenwoordig vanuit huis werken, is een thuiskantoor voor velen een must. Niet iedereen heeft echter een groot budget om een thuiskantoor in te richten. Dit is hoe je een fijne werkplek thuis creëert, lekker budgetproof. 

Of je nu fulltime of af en toe thuis werkt, zorg voor voldoende verlichting, een stevig bureau, een goede bureaustoel en een betrouwbare internetverbinding. Maak het af met planten en een finishing touch aan de muur. Je brengt veel tijd door in je thuiskantoor, dan moet het wel goed voelen.

Het is misschien verleidelijk om direct bij verschillende webwinkels je mandje te vullen met spulletjes voor een gloednieuw thuiskantoor. Tip: neem even de tijd om je budget en de indeling te plannen.

Bekijk eerst waar in huis je thuiskantoor komt. Misschien leent een ruime overloop, de logeerkamer of een ongebruikte hoek van de woonkamer zich perfect voor jouw thuiskantoor. Het kan verleidelijk zijn om gelijk met meubels te slepen, maar maak eerst een plattegrond. Hoe klein de ruimte ook is, zo maak je uiteindelijk optimaal gebruik van de ruimte.

Wat is je budget?

Als je niet weet wat je budget is, is de kans groot dat je makkelijk teveel geld uitgeeft. Bekijk eerst eens hoeveel je wilt besteden aan je thuiskantoor. Hoef je niet langer te reizen naar werk, dan kan je het geld dat je hierdoor overhoudt bijvoorbeeld ook gebruiken voor het thuiskantoor. Ook niet vergeten: bepaal wat voor jou belangrijk is en waar je bereid bent wat meer geld aan uit te geven, zoals een goed bureau en een goede bureaustoel.

Een aantal essentiële dingen die handig zijn voor je thuiskantoor:

  • Een bureau. Hoe groot je werkoppervlak is, hangt voor een groot deel af van hoe uitgebreid de opstelling moet zijn. Heb je alleen je laptop en een notitieboek nodig, dan volstaat een klein bureau. Gebruik je meerdere monitors, dan heb je al snel een groter bureau nodig. En wat dacht je van een stabureau om de houding waarin je werkt af te kunnen wisselen?
  • Een kantoorstoel. Zelfs al besluit je een stabureau te kopen, dan is het alsnog fijn om af en toe te kunnen zitten. Een goede bureaustoel hoeft niet uitgerust te zijn met allerlei ergonomische toeters en bellen, maar zorg wel dat hij genoeg ondersteuning biedt en aan te passen is aan jouw voorkeuren. Een stoel die bedoeld is voor een eetkamer ziet er misschien mooier uit dan een bureaustoel, maar binnen een paar uurtjes komen de pijntjes ongetwijfeld opzetten. Kies daarom altijd voor een goede kantoor-/bureaustoel.
  • Computerapparatuur. Voor de meeste banen waarbij je thuis kan werken heb je een laptop of desktop nodig. Hoe ingewikkeld je jouw computerconfiguratie maakt, hangt af van je werk. Sommige werknemers hebben ook een printer, kopieerapparaat of scanner nodig. Begin met de meest eenvoudige installatie en upgrade indien nodig.
  • Kantoorartikelen. Het is heel verleidelijk om los te gaan met kantoorartikelen wanneer je voor het eerst een thuiskantoor inricht. Een less-is-more-benadering is meestal het beste. Op die manier voorkom je stapels plaknotities die je nooit gebruikt of een levenslange voorraad markeerstiften. Wees realistisch in wat je nodig hebt en wacht met het kopen van benodigdheden tot je het nodig hebt.
  • Internet en telefoon. Je hebt een betrouwbare, snelle internetverbinding nodig en misschien een speciale telefoonlijn voor je kantoor? Kijk ook eens naar een alternatief voor een vaste lijn, zoals Skype voor zakelijke telefoongesprekken. Zo word je niet steeds gebeld op je privénummer.
  • Kantoor- en woondecoratie. Net als bij kantoorbenodigdheden, is het heel verleidelijk om all-out te gaan met decoraties. Een thuiskantoor  moet er natuurlijk gezellig uitzien. Hang een paar mooie prints op en kleed de ruimte aan met een paar snuisterijen, zodat het een plek wordt waar je met plezier tijd doorbrengt. Kijk eens bij de kringloop of een budgetketen om je thuiskantoor gezellig aan te kleden.

Thuiskantoor inrichten zonder je bankrekening te plunderen

Nu je weet waar je aan moet denken, zijn er een paar manieren om je thuiskantoor in te richten zonder je volledige spaarrekening te plunderen:

Gebruik wat je hebt. Misschien zijn er wel meubels en accessoires in een andere kamer die een nieuw plekje verdienen. Dat bespaart weer geld. Staat er een comfortabele loungestoel in de logeerkamer? Heb je net foto’s opgeruimd die heel leuk zouden staan aan de muur? Kijk wat je al hebt en kunt gebruiken om je thuiskantoor op te leuken.

Vraag rond. Je vrienden of familie hebben misschien nog wel accessoires, kantoormeubilair of -apparatuur waar je iets mee kan. Vaak mag je dit gratis of voor een klein prijsje komen ophalen.

Wacht op uitverkoop. Als je iets niet meteen nodig hebt voor je kantoor, loont het om op de uitverkoop te wachten. Bovendien wordt – door even te wachten – misschien duidelijk dat je het helemaal niet nodig hebt.

Onderhandel over internet-/telefoonkosten. Kijk eens of je misschien goedkoper af bent door een belletje te plegen naar je provider of te wisselen van aanbieder. Het zal je verbazen hoeveel er vaak nog van de prijs af kan.

Kies voor energiezuinige producten. Winkel met energie-efficiëntie in gedachten, zowel om geld te besparen op de aankoopprijs als om geld te besparen gedurende de levensduur van het product. Een kleinere laptop verbruikt bijvoorbeeld vaak minder stroom (als je ‘m niet altijd aan de stroom laat hangen) en kost minder dan een desktop.

Laat je werkgever bijdragen. Als je een werknemer bent die vanuit huis werkt, vraag dan wat het bedrijf kan bijdragen aan apparatuur en benodigdheden. Vaak hoef je als werknemer zelf geen computer aan te schaffen, omdat je er een in bruikleen krijgt. Heeft het bedrijf hier niets over gezegd? Het kan nooit kwaad om er even naar te vragen.

Reageren? Gezellig!