Heb je een klein bedrijf en heb je gedrukt marketingmateriaal nodig? Je hebt misschien al een paar goede ideeën voor visitekaartjes, flyers, een rollup banner, brochures en ander materiaal, maar er is één probleem: je hebt een beperkt budget.
Veel ondernemers hebben hier mee te maken, je bent echt niet de enige. Het goede nieuws? Je hoeft geen miljoenenbudget te hebben om goed marketingmateriaal te maken. Hier volgen een paar tips en trucs om je eigen marketingmateriaal te maken en drukken met een klein budget.
Houd het ontwerp simpel
Weet je al dat je het zelf wilt gaan ontwerpen en printen, houd het ontwerp dan eenvoudig. Helemaal als je (nog) geen ervaring hebt met je eigen marketingmateriaal maken. Wanneer je teveel lettertypes, kleuren en afbeelding gebruikt, loopt je het gevaar dat het rommelig wordt. Tip: gebruik de (gratis) templates van Canva. Zo heb je in een handomdraai iets moois gemaakt.
Een eenvoudig ontwerp is de beste manier om ervoor te zorgen dat je marketingmateriaal er goed uitziet en een duidelijke boodschap overbrengt. Als je geen vertrouwen hebt in je eigen skills, zijn er natuurlijk genoeg betaalbare designers die je bijvoorbeeld kan inhuren op freelanceplatforms zoals Fiverr. Het inhuren van een (beginnende) freelancer is een geweldige manier om een mooi logo of een ontwerp voor je marketingmateriaal te laten maken zonder een fortuin uit te geven.
Kies het juiste papier
Er zijn superveel verschillende soorten papier. Welk papier gebruik je voor jouw project? Bespaar nooit op papier van hoge kwaliteit. Zo zorg je ervoor dat de basis goed zit en dat het materiaal in ieder geval professioneel aanvoelt. Want zodra iemand een visitekaartje aanpakt, is hoe het voelt de eerste indruk.
Gebruik een goede printer
De printer die je gebruikt is net zo belangrijk als het papier waarop je print. Misschien zelfs wel belangrijker. Zelfs als je met een beperkt budget werkt, is het misschien wel de moeite waard om een nieuwe printer te kopen of een printer te huren/lenen.
Sommige printers zijn namelijk supergoed in het afdrukken van hoge resolutie foto’s en afbeeldingen, terwijl andere printers perfect zijn voor het printen van tekstdocumenten. Denk dus voordat je op ‘print’ drukt, goed na over wat je van je printer verlangt.
Voor de meeste bedrijven is een inkjetprinter is een must-have voor het printen van marketingmateriaal. Ze zijn veel beter in het afdrukken van kleur dan laserprinters, en het is een minder grote investering. Je kunt ook overwegen een printer te kiezen die inkt op pigmentbasis gebruikt in plaats van inkt op kleurstofbasis. Goedkopere op kleurstof gebaseerde inkt heeft de neiging om sneller te vervagen. Dus kies je voor goedkoop printen of voor marketingmateriaal dat lang meegaat?
Gebruik geschikte inkt
De juiste inkt is cruciaal voor het eindresultaat. Je wilt natuurlijk dat elk product er perfect uitziet. Gebruik om te beginnen OEM-inktpatronen (OEM staat voor original equipment manufacturer) of gereviseerde inktpatronen van een gerenommeerde fabrikant. Compatibele merkloze inktpatronen zijn vaak ook prima, maar je moet wel voorzichtig zijn met het kopen van inktpatronen van derden. Lees altijd vooraf reviews en koop alleen van een bedrijf dat je vertrouwt.
Pas je printerinstellingen aan
De meeste printers hebben verschillende instellingen die je kan aanpassen, zodat de best mogelijke kwaliteit uit je printer rolt. Bij veel apparaten kan je standaard kiezen tussen lage kwaliteit (snel) en hoge kwaliteit (wat minder snel) printen. Hoewel dit een goede plek is om te beginnen, zijn er nog andere instellingen waar je op moet letten.
Selecteer altijd de papiersoort die je gebruikt. Zo kan de printer de beste uitvoerkwaliteit kiezen, of je nu gewoon printerpapier, glanzend papier, mat papier, etc. gebruikt. Selecteer ook het juiste formaat voor het papier. Op die manier zorg je ervoor dat de printer het ontwerp goed kan schalen, zodat het perfect past.
Meer weten over milieuvriendelijk en budgetproof printen? Lees ook ‘10 manieren om geld te besparen en milieuvriendelijk te printen vanuit huis’.
Test tot je tevreden bent
Voordat je de printer instelt om een paar honderd flyers, kaarten of ander marketingmateriaal af te drukken, moet je natuurlijk eerst testen tot je tevreden hebt. Hoewel het ontwerp er op het computerscherm geweldig uitziet, kan het er totaal anders uitzien wanneer het uit de printer rolt.
Met een testafdruk kan je eventuele problemen opsporen en corrigeren voordat je een hele stapel papier van hoge kwaliteit verspilt. En dat is natuurlijk het laatste dat je wilt met een klein budget.
Laten maken is soms goedkoper dan zelf maken
Is het tijd voor next level marketingmateriaal voor een beperkt budget? Dan kan een rollup banner een goed idee zijn. Met zo’n banner zet je in een klap een professionele presentatie van je bedrijf neer en het materiaal is hartstikke makkelijk herbruikbaar. Je rolt het spandoek na gebruik gewoon weer op en gooit het achterin de auto. Zo’n banner is altijd klaar voor gebruik op het volgende event, een beurs of workshop. Natuurlijk kan je niet alle marketingmaterialen makkelijk zelf maken. Voor een rollup banner of een mobiele beurswand bijvoorbeeld, kan je beter een professioneel bedrijf inschakelen. Een budget-banner hoeft niet veel te kosten, je hebt ze al vanaf €26.