Run je je bedrijf met een klein budget en kan je nog niet direct een online marketing bureau inschakelen? Ga lekker zelf aan de slag met het boosten van je sales! Er is meer wat je zelf kan doen dan je misschien denkt. De volgende ideetjes kosten wat tijd, maar als je krap bij kas zit zijn ze ideaal om vandaag nog mee te beginnen.
1. Bepaal je belangrijkste doelgroep
Of je nu een gigantisch of minimaal marketingbudget hebt: start altijd met het inzichtelijk maken van je belangrijkste doelgroep. Je wilt je geld immers niet verspillen aan de verkeerde mensen. Zoek uit wie je belangrijkste doelgroep is en richt je marketing hierop. Zo gebruik je je middelen het meest efficiënt.
2. Onderscheid jezelf
Het is belangrijk om onderscheidend te zijn. Je wilt een unieke brand hebben en je klanten op de juiste manier aanspreken. Denk goed na over: Wat maakt jouw bedrijf, dienst of product zo speciaal? Maar bedenk ook goed hoe jouw perfecte klant het liefst wordt aangesproken. Zet de tone of voice (de stem van je merk) op papier en check bij elke marketing-uiting of het wel aan de juiste tone of voice voldoet. Klanten moeten je hieraan gaan herkennen en zich echt aangesproken voelen. Hoe meer je je onderscheidt en hoe herkenbaarder je bent als merk, hoe groter de kans op hogere conversies en betere resultaten.
3. Deel content waar je doelgroep echt wat aan heeft
Als je bijvoorbeeld als doel hebt om meer websitebezoekers te trekken, dan moet je zorgen voor goede websitecontent die je doelgroep aanspreekt. Dat kan zowel tekst als fotografie en video zijn. Blijf continu content delen waar je doelgroep echt wat aan heeft en op zit te wachten. Vul je website met relevantie informatie, reviews, how-to’s en meer.
Tip! Ga bloggen. Het is een supereffectieve en goedkope manier van marketing. Door blogs te schrijven over de onderwerpen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, werk je ook nog aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Geeft jouw site antwoord op wat hij of zij zoekt? Dan is de kans op conversie groot. Score!
4. Haal alles uit je social media
Socialmediamarketing kan een goede manier zijn om online bekendheid te verwerven zonder veel geld uit te geven. Maak socialmedia-accounts aan voor je bedrijf en blijf geregeld posten. Hoe meer content je plaatst die anderen willen delen, hoe meer mensen je natuurlijk bereikt.
Heb je ook al eens gekeken naar de advertentiemogelijkheden op Facebook en Instagram? Je kan al aan de slag voor een paar euro. Begin met een klein budget en test eerst goed wat werkt voor jouw merk voordat je je budget verhoogt.
5. Verdiep je in zoekmachine-optimalisatie
Kunnen potentiële klanten je wel vinden? Neem de tijd om uit te zoeken welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om jouw producten en diensten te zoeken. Ga vervolgens aan de slag met het optimaliseren van jouw website om beter vindbaar te worden in de zoekmachines (onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, SEO). Gebruik je juiste zoekwoorden op je site en bied veel toegevoegde waarde voor je klant. Overdrijf het vooral niet wat betreft zoekwoorden. In het kort: hoe relevanter je bent voor een bepaalde zoekterm, hoe meer Google je beloont met een betere vindbaarheid in de zoekmachine. Met zoekmachineoptimalisatie kan je zelf gratis aan de slag, maar je kan het natuurlijk ook uitbesteden aan een online marketing bureau. Dat geldt ook voor zoekmachine-advertenties. Is de basis van je site goed? Dan kun je aanvullend bijvoorbeeld betaalde advertenties inzetten om bovenaan de pagina in de zoekmachine te verschijnen.
Let op: verdiep je hier goed in voordat je hiermee aan de slag gaat. Net als bij socialmediamarketing is het supermakkelijk om hier in een korte tijd veel geld aan uit te geven zonder duidelijk resultaat. Zorg dat je echt begrijpt wat je doet. Gelukkig zijn er heel veel gratis cursussen, e-books en video’s over te vinden om er vandaag nog meer over te leren. Bovendien is dat ook nog eens superinteressant. Tip! Google heeft zelf ook een heel handig overzicht gemaakt van alles wat je moet weten over Google Ads.
6. Verzamel emailadressen
Direct belanden in de persoonlijke mailbox van je (potentiele) klanten. Dat willen we allemaal wel toch? Emailmarketing is een makkelijke manier om direct in contact te komen met je doelgroep. Verzamel daarom altijd mailadressen van geïnteresseerden in jouw dienst of product. Bijvoorbeeld door exclusieve content te beloven of een winactie te organiseren. Mensen die je mails graag ontvangen en dus ook altijd lezen, zullen al snel echte ambassadeurs van je merk worden.
Belangrijk: Houd er rekening mee dat het in Nederland tegenwoordig wel een must is dat mensen toestemming geven om ze te mailen.
7. Werk met influencers
Influencers zijn de ‘grote’ namen in jouw branche. Dat kunnen bijvoorbeeld beroemdheden, bloggers, Instagrammers of Tik-Tokkers zijn. Zij worden vertrouwd door hun volgers. Promoten zij jouw product of dienst, dan voelt dat vaak net alsof het wordt aangeraden door een (online) vriend of vriendin. Wees wel zorgvuldig bij het kiezen van de juiste influencer: diegene moet natuurlijk wel jouw doelgroep aanspreken. Doe je dat niet, dan sla je de plank volledig mis.
Tip! Met een klein budget ga je natuurlijk niet direct voor een miljoenenpubliek. Het is bewezen dat een micro-influencer met een paar duizend volgers zelfs voor meer conversie kan zorgen. Ga in eerste instantie op zoek naar de kleinere influencers die bij jouw budget passen of misschien wel zulke fijne merkambassadeurs zijn, dat ze jouw product of dienst met gesloten portemonnee willen promoten. Bijvoorbeeld in ruil voor jouw dienst of product.