Ik wil een beleggingspand kopen – zo vind je een off-market deal

Een van mijn financiële doelen voor de komende jaren is om meer inkomstenstromen te genereren. Ik verdien nu geld met mijn freelancewerk, m’n blog en een ieniemienie-beetje met affiliate-links. Een deel van mijn spaargeld zit in beleggingen (ETF’s en crypto) en binnen nu en een paar jaar wil ik ook graag een beleggingspand aanschaffen. Best een ambitieus doel, maar door me er nu al veel in te verdiepen, werk ik in kleine stapjes naar dit doe toe.

Op dit moment duik ik in alles wat over vastgoedbeleggen gaat – van boek en podcast tot Clubhouse-room. Ik weet inmiddels al dat ik het beste m’n eerste beleggingspand kan scoren via een off-market deal. Hoewel het lijkt alsof het aanbod superlaag is en de vraag megahoog (waardoor het moeilijker wordt om een goede deal te vinden), zijn er dus ook huizen die bijvoorbeeld buiten funda of een NVM-makelaar om worden verkocht. Bijvoorbeeld omdat iemand supersnel van het huis af wil.

De voordelen van een off-market pand zijn bijvoorbeeld:

  • Minder concurrentie voor kopers. Investeerders concurreren vaak maar met een paar andere kopers waardoor je de biedingsoorlog kan vermijden.
  • Lagere verkoopprijzen. Minder concurrentie betekent vaak lagere verkoopprijzen. Off-market huizen wordt niet mee geadverteerd en blijven meestal uit de schijnwerpers. Dit geeft beleggers de kans om voor een betere prijs te kopen.
  • Vlotte onderhandelingen. Omdat deze eigendommen niet bekend zijn bij hordes mensen, zijn zowel kopers als verkopers meer ontspannen als het gaat om de onderhandelingen. 

Maar hoe vind je zo’n off-market deal nou? Dat is nu juist de kunst! Een aantal opties op een rij.

Flyers en posters laten drukken

Off-market investeren 101 is flyeren of posters drukken. Als er een gebied of buurt is waarin je bijzonder geïnteresseerd bent, is het een slimme een optie om rechtstreeks contact op te nemen met huiseigenaren. Bijvoorbeeld door flyers in de bus te doen of posters op te hangen die je zelf hebt laten drukken. Tip: maak het persoonlijk en zorg ervoor dat je de gunfactor hebt bij huizeneigenaren, zodat ze hun huis aan jou zouden willen verkopen.

Zelf flyers of posters drukken? Flyeralarm maakt flyers en posters van hoge kwaliteit met kleuren die eruit springen. Het is een goedkoop en effectief middel om je boodschap bij je potentiele verkopers onder de aandacht te brengen. Binnen- of buitenposters, een kleine oplage of juist tientallen tegelijk bestellen: bij Flyeralarm krijg je de beste prijs-kwaliteit verhouding. Upload een eigen ontwerp of maak er gemakkelijk een met de online ontwerptool.

Netwerken

Netwerken is misschien wel de beste strategie voor het genereren van leads in de vastgoedwereld. Dat zeggen alle experts. Wees niet bang om jezelf op de kaart te zetten. Ga naar lokale events (als het weer kan), plaats oproepen op bulletinboards en zoek op Facebook naar bijeenkomsten. Omdat off-market aanbiedingen – de naam zegt het al – buiten de reguliere markt om gaan, is netwerken vaak de populairste manier om zo’n deal te vinden.

Via vastgoedmakelaars

De meeste makelaars verkopen alleen panden via de reguliere weg en promoten deze op funda of hun eigen site. Maar er zijn er ook zat (meestal geen NVM-makelaars) die je kunnen helpen bij off-market deals. Neem daarom contact op met een makelaar die bekend is met de markt waarin je wilt kopen om je kans op succes te vergroten. Stel een lijst samen met je top-makelaars in het gebied waarin je wilt kopen en neem contact op. En vergeet niet om je contactgegevens achter te laten.

Via bouwvakkers en aannemers

Naast makelaars, zijn bouwvakkers en aannemers ook goede vrienden om te hebben als je in vastgoed wilt investeren. Lokale bouwprofessionals zijn vaak op de hoogte van panden waarbij de investeerder bijvoorbeeld halverwege een project van het pand af wil. Aannemers en andere vakmensen hebben voortdurend contact met mensen in de bouwbranche. Als je geluk hebt kunnen ze je weer in contact brengen met anderen die wellicht een huis willen verkopen.

Mond tot mond

Hoe je het ook bekijkt, beleggen in onroerend goed is een mensenbusiness. Iedereen moet daarom weten wie je bent, wat je doet en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Hoe meer je mond-tot-mondreclame toepast, hoe meer mensen aan jou zullen denken wanneer ze onroerend goed buiten de markt om verkocht zien worden. Je weet nooit wie je naar je volgende investeringsdeal zal leiden.

Ik kan niet wachten om na mijn eigen huis ook de eigenaar van een beleggingspand te zijn. Als het over een tijdje zo is, horen jullie het zeker.