Budgetproof verhuizen: 10 tips om het goedkoop(er) aan te pakken

Onder mijn vrienden heb ik veel nieuwbakken ouders die vaak niet kunnen stoppen met praten over hun baby. Snap ik helemaal hoor, en ik ervaar nu zelfs iets soortgelijks. Nee, zeker niet met een baby. Mijn nieuwe huis is ‘mijn baby’. Ik heb een huis gekocht. EEN. FUCKING. HUIS. Helemaal alleen. Een plek middenin Amersfoort waar mijn vriend en ik een paleis van gaan maken. Maar eerst nog die verhuizing. En verhuizen is niet alleen een hoop gedoe, maar ook duur. Zo doe je het goedkoper.

Een huis kopen is al een kostbaar grapje. €800 voor een handtekening hier, €1.500 voor advies daar, weer €500 voor een verzekering zus en een paar honderd euro voor een service zo. Om gek van te worden. En daar mag je dan ook nog de verhuizing bij optellen. Een verhuizer vraagt al snel €65 per uur. Als je een klein huisje hebt, dus zonder al te veel spulletjes, kun je het af met 1 verhuizer en een verhuiswagen. In zo’n geval mag je op zo’n €500 rekenen. Maar het kan veel duurder uitpakken. Gaan we niet doen. Zo zet je een budgetverhuizing op touw…

Gooi. Het. Weg.

Dit is stap #1 van mijn verhuizing en een mooie stok achter de deur om te ontspullen. Ik ben er zo eentje die geen afstand kan doen van kleding, kaartjes met lieve woorden en memorabilia met herinneringen. Vreselijk. Vind ik zelf ook. Note to self: doe het weg. Geen onnodige spullen verhuizen. Scheelt inpaktijd en ook kosten (minder verhuisdozen en de verhuizers zijn minder lang bezig).

Doe het zelf

No shit ,Sherlock. Vaak is ‘het zelf doen’ nou eenmaal goedkoper dan er een expert voor inschakelen. Kost je misschien wat meer tijd, maar des te meer geld houd je over voor die mooie bank of dat gave schilderij dat je op het oog hebt voor je nieuwe woning. Van alles inpakken tot een busje huren om je spulletjes over te brengen: verhuizen is geen rocket science. Scheelt je ook weer een bezoekje aan de sportschool, maar spierpijn is wel gegarandeerd.

Plannen: vrienden laten helpen en taken delegeren

Je hoeft het natuurlijk niet allemaal écht zelf te doen. Als je gaat verhuizen merk je pas echt wie je vrienden zijn. Hulp komt ineens uit alle hoeken. Mega lief, maar ik voel me al snel bezwaard. Ik heb nooit tijd om mijn vrienden te helpen verhuizen, dus dan doe ik liever ook geen beroep op hen. Stom natuurlijk, want ze hoéven het niet aan te bieden.

Van oud-collegaatjes en girlfriends Leonie en Sara kreeg ik al wat tips over verhuizen als een pro: zet je vrienden aan het werk en houd ze bezig. Maak een spreadsheet wie wat kan doen en waar en wanneer iemand verwacht wordt. Zo hoeft niemand met z’n ziel onder z’n arm te wachten totdat ‘ie iets voor je kan betekenen, loopt niemand elkaar in de weg en is de verhuizing zo gepiept. Je raadt al van wie ik zo’n spreadsheetformat in m’n mailbox krijg … Controlfreak-alert.

Verhuisongelukjes met je spulletjes

Tip van mijn vader: sluit een inboedelverzekering af voordat je gaat verhuizen, of stel ‘m bij. Tijdens je verhuizing is je inboedel (op je oude en nieuwe adres) bij de meeste inboedelverzekeringen verzekerd volgens de standaardvoorwaarden. Vraag voordat je verhuist dus even na of je verzekeringsmaatschappij eventuele kosten door verhuisongelukjes dekt. Heb je al een inboedelverzekering? Vergeet dan niet om je adres te wijzigen en je verhuizing door te geven. Goed om te weten: er zit vaak een periode van overlap tussen de geldigheid van je inboedelverzekering in je oude en nieuwe woning.

Offertes aanvragen en vergelijken

Voor alle diensten en services geldt altijd: vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. Ik deed het voor de taxatie van mijn huis, voordat ik een notariskantoor uitzocht en ook voor de verhuizing is het aan te raden. Staar je trouwens niet blind op de totaalprijs, maar lees ook de voorwaarden en kleine lettertjes over wat wel/niet inbegrepen is (zoals weekendtoeslag). En houd ook de uurprijs in het oog. Mochten ze langer bezig zijn of je ze langer willen inhuren, weet je wat je kwijt bent. Zorg trouwens dat na je keuze altijd alle afspraken zwart op wit staan: van uurtarief tot verhuisdatum en verzekering.

Begin op tijd

Al lachend typ ik ‘begin op tijd’. Over een maand verhuis ik (op het moment dat ik dit schrijf) en vorige maand wist ik nog niet eens dat ik van plan was om dit huis te kopen. Het is in een razend tempo gegaan allemaal, terwijl dat helemaal niet de bedoeling was zoals je een jaar geleden in mijn persoonlijke update over de huizenzoektocht kon lezen. Maar héb je de tijd, neem die dan ook. Zo kun je even goed gaan zitten voor een tijdsplanning en heb je de ruimte om genoeg research te doen. Bijvoorbeeld naar een geschikt verhuisbedrijf of met welke kosten je allemaal rekening moet houden.

Op alle kosten voorbereid

Je moet zoveel regelen met een verhuizing dat je al je snel door de bomen het bos niet meer ziet. Extra kosten voor bijvoorbeeld het verhuizen van je piano, een parkeervergunning voor de verhuizers of liftassistentie kunnen je dan verrassen.

Kies een verhuisbedrijf bij je in de buurt

Een verhuisbedrijf betaal je vaak ook nog per kilometer (tussen de 50 cent en €1). Slim dus om een bedrijf in de buurt te zoeken, want vaak hoef je de kilometerprijs pas te betalen vanaf een bepaald aantal kilometers. Even checken dus.

Verhuisdagen cadeau van de baas

Voor mij gaat deze vlieger niet op (want, eigen baas), maar als je geluk hebt, is je werkgever vrijgevig en krijg je een verhuisdag cadeau. Het is niet wettelijk geregeld en dus niet verplicht, maar informeer er even naar. Zonde om zomaar voorbij te laten gaan. Zo’n extra dag is geen overbodige luxe.

Heel veel succes met je verhuizing! En kun je wel wat wooninspiratie gebruiken? Lees dan ook mijn andere blogs over interieur en wonen.