Bezorging van online aankopen: trends en voorspellingen

In 2020, tijdens de coronapandemie, nam e-commerce een gigantische vlucht. Het jaar daarop zette deze groei door en werd record na record verbroken. Online shoppen maakt een steeds groter deel uit van ons koopgedrag, met meer pakketten dan ooit tevoren als resultaat. Zowel retailers als de pakketbezorgers worden gedwongen om creatief te zijn vanwege de hoge volumes. Welke trends zijn waarneembaar en wat kunnen we verwachten van de toekomst? 

Nieuwe bezorgopties

Wereldwijd worden er per seconde meer dan 3.000 pakketten verzonden! Volgens de voorspellingen is dit in 2026 dubbel zo veel. Robotisering is noodzakelijk door dit stijgende pakketvolume. Hierbij kun je denken aan de inzet van autonome bezorgrobots, zelfrijdende voertuigen en zelfs drones. Daarnaast zijn er slimme oplossingen zoals Homerr, die gebruik maken van verzamelpunten die op bestaande routes liggen van logistieke dienstverleners. Het duurt wat langer voordat de klant zijn pakketje in huis heeft als je ervoor kiest om op deze manier te verzenden, maar het is wel stukken duurzamer. Zo bespaar je tot wel 79% op de CO2-uitstoot van een pakketje. Uit duurzaamheidsoverwegingen en om kosten te besparen, kies je ervoor om pakketten in een passende doos te verpakken. Verzenddozen op maat nemen minder ruimte in en beschermen de inhoud van het pakket optimaal.

Flexibiliteit in bezorgopties

Een overgrote meerderheid van de consumenten vindt flexibiliteit in bezorgopties belangrijk. Daarnaast wil de helft van de mensen het bezorgtijdstip tussentijds kunnen wijzigen, als hun pakketje al onderweg is. Veel consumenten willen zelf kiezen tussen een levering op dezelfde dag, de volgende dag of zelfs dagspecifiek. Vervoersdiensten richten hiervoor premium mogelijkheden op, zoals zondagbezorging of avondbezorging. Dankzij brievenbusdoosjes kunnen tal van producten ook met de normale post mee. De ontvanger hoeft niet thuis te blijven en er wordt bespaard op portokosten. 

Bezorgabonnement

Voor een vast bedrag per maand of per jaar je bestellingen laten bezorgen: Amazon kwam hier als eerste mee in 2005 met Prime. De afgelopen paar jaar bieden steeds meer retailers een vergelijkbaar abonnementsmodel aan. Dit is een uitstekende manier om consumenten te binden voor langere tijd en om conversie te stimuleren. Als je kunt profiteren van ‘gratis’ verzending bij de ene webshop, ga je uiteraard niet bestellen bij een ander.

Duurzame(re) bezorging

Groene bezorging wordt vanwege het groeiende volume van het aantal pakketten steeds belangrijker. Zo hebben Europese landen met elkaar afgesproken om te streven naar een emissiereductie van 55 procent in 2030 in de Green Deal. De uitstoot van bestelwagens moet met 50 procent omlaag om dit ambitieuze doel te kunnen bereiken. Pakketbezorgers investeren in elektrische vrachtwagens en andere Co2-neutrale voertuigen om hun steentje bij te dragen. Ook kiezen veel grote webwinkels ervoor om samen te werken met bezorgdiensten de per fiets bezorgen.