Een snelle internetverbinding is een eerste levensbehoefte van de meeste ondernemers. En vaak valt daar nog best wat op te besparen. Teveel betalen voor iets wat goedkoper kan? Voorkom het met onze tips om te besparen op zakelijk internet.
Tip 1. Stap over van privé naar zakelijk
Eerlijk is eerlijk: in eerste instantie líjkt zakelijk internet vaak duurder dan privé. Maar tel je alles bij elkaar op, dan kan je onder de streep zomaar eens goedkoper uit zijn. Wanneer je zakelijk internet overweegt, kan het in combinatie met wat rekenwerk een stuk gunstiger uitpakken voor ondernemers.
Voordelen van zakelijk internet zijn bijvoorbeeld stabiel(er) en snel(ler) internet, betere ondersteuning door de helpdesk (vaak 24/7), extra beveiligingsopties en extra diensten. Denk aan het faciliteren van pinbetalingen of hulp met alarmsystemen.
Maar ook belastingtechnisch heeft het zo zijn voordelen. Zo mag je de btw terugvragen en zijn je abonnementskosten aftrekbaar van de belasting. Let wel op dat je slechts een deel mag aftrekken als je je zakelijke abonnement ook privé gebruikt. Boekhoudtechnisch maakt dit het wat lastiger, maar het blijft nog steeds de moeite waard om uit te zoeken of het gunstig is voor jouw portemonnee.
Tip 2. Weet wat je nodig hebt
Hoe snel moet je internet zijn om je werk goed te kunnen doen? En welke diensten zijn voor jou echt een must? Weet je eenmaal wat je nodig hebt, betaal dan ook niet voor meer dan dat. Veel bedrijven en ondernemers betalen namelijk voor veel meer internetdiensten dan ze eigenlijk nodig hebben. Zonde! Kijk niet alleen naar de snelheid, maar ook alle extraatjes waarvoor je betaalt. Vaak kan je prima af met een wat simpeler abonnement.
Tip 3. Kijk rond en vergelijk prijzen
Wees niet bang om lekker rond te shoppen en prijzen te vergelijken als je contract binnenkort afloopt of je het geluk hebt dat je nog geen contract hebt. De meeste internetproviders hebben vaak hele aantrekkelijke tarieven voor nieuwe klanten. Er bestaan een heleboel sites waarop je alleen maar je postcode hoeft in te typen om gemakkelijk verschillende providers te vergelijken. Let bij het vergelijken niet alleen op de prijs, maar ook op andere belangrijke dingen zoals de upload- en downloadsnelheid, installatiekosten en of de klantenservice 24/7 bereikbaar is.
Tip 4. Bundel verschillende diensten
Meerdere diensten bundelen is een money-saver. Combineer bijvoorbeeld je internet met je telefoonabonnement en je bent vaak goedkoper uit. Maar niet altijd. Vergelijk daarom altijd de kosten van een bundel met de kosten van een afzonderlijke dienst. Niet alle bundels zijn gelijk, sommige bundels bevatten diensten die je uiteindelijk toch niet of nauwelijks gebruikt of zijn simpelweg niet aantrekkelijk geprijsd.
Tip 5. Zoek naar kortingen en acties
Kleding- en elektronicawinkels zijn niet de enige winkels die het hele jaar door aanbiedingen hebben. De gemakkelijkste internetkorting die bijna iedereen kan krijgen, krijg je wanneer je online bestelt. Vaak worden dan de installatiekosten bijvoorbeeld geschrapt. En komt er een bijzondere dag aan? Zoals Black Friday? Houd je ogen dan open voor extra aanbiedingen.
Tip 6. Onderhandel over je abonnementskosten
Als je middenin een tweejarig contract zit en het helemaal gehad hebt met je internetprovider, kan je nog steeds rondkijken. Kijk bijvoorbeeld wat andere internetproviders in de regio vragen voor dezelfde of vergelijkbare downloadsnelheden die je nu hebt. Deze informatie komt later van pas om over een lagere prijs te onderhandelen – vooral als je provider niet de downloadsnelheden en prestaties levert die worden beloofd.
Tips om te onderhandelen met je internetprovider:
- Zoek uit welke service je nu hebt, zodat je de specificaties kunt vergelijken.
- Wees bereid om je abonnement op te zeggen. Laat weten dat het menens is.
- Zoek uit wat andere internetproviders in jouw regio in rekening brengen.
- Zorg dat je een retentiemedewerker aan de lijn krijgt. Dat zijn meestal de mensen die je de beste aanbiedingen kunnen doen om je als klant te behouden.
- Wees duidelijk over wat je wilt en het aanbod van de concurrent. Wees niet bang om te vragen of het aanbod dat op tafel ligt het beste is wat ze kunnen doen. Komen ze niet met een betere deal? Bedank de medewerker dan en probeer het later nog eens.
7. Vergeet de btw niet terug te vragen
In veel gevallen mag je de betaalde btw terugvragen van de belasting als je zakelijk internet gebruikt. Vergeet dit niet te doen bij je maandelijkse, driemaandelijkse of jaarlijkse aangifte. De btw staat netjes aangegeven op je factuur. Dat maakt terugvragen een fluitje van een cent.