Afvallen en besparen inéén: zo doe je dat

Dat afvallen niet duur hoeft te zijn, wist je mogelijk al. Wist je ook dat je gewicht kunt verliezen en tegelijkertijd je uitgaven naar beneden kunt brengen? Dit zijn acht manieren om dat te doen.

1.     Maak een spritzer van wijn of bier

Het is altijd beter om alcohol te laten staan als je wil afvallen. Alcohol zit namelijk vol snelle koolhydraten, die het afvallen in de weg staan.

Mocht je tijdens een etentje toch eens een wijntje of biertje willen nemen, bestel er dan een glas bruiswater bij. Maak er een spritzer van door de alcoholische drank met het bruiswater te mengen.

Deel het drankje met je partner, vriend of vriendin. Dan kun je allebei genieten van een lekker en voordelig drankje dat minder calorieën en koolhydraten bevat en ook nog eens vriendelijk is voor je portemonnee.

Er zijn overigens lekkere drankjes die nog vriendelijker zijn voor je gewicht. Eén daarvan is fruitwater.

2.     Vervang frisdrank door fruitwater

Houd je wel van een glaasje fris? Vervang dit dan eens door fruitwater. Je bent dan veel minder geld kwijt en je krijgt ook nog eens minder calorieën en koolhydraten binnen.

Fruitwater maak je door vers fruit aan water toe te voegen en dit even te laten staan. Dan kunnen de lekkere smaken van het fruit goed intrekken.

Geschikte fruitsoorten voor fruitwater zijn aardbeien en citrusvruchten. De aardbeien kun je in stukjes snijden en de citrusvruchten – zoals citroenen, mandarijnen en sinaasappels – kun je in schijfjes snijden.

Het beste kies je biologische aardbeien en citrusvruchten, want dan krijg je geen bestrijdingsmiddelen binnen. Je kunt ook kruiden aan het fruitwater toevoegen. Denk aan koriander en verse munt.

3.     Koffie en thee zonder suiker

Als je de suiker weglaat uit je koffie en thee, scheelt dat geld én calorieën. Wellicht is het even wennen dat je drankje geen zoete smaak meer heeft. Als je het eenmaal gewend bent, merk je het niet eens op. Je weegschaal merkt het des te meer.

4.     Vervang je ontbijtgranen

Vervang je cruesli, pap of andere ontbijtgranen door havermout. Deze glutenvrije graansoort levert gezonde voedingsstoffen als vezels, eiwitten en vetten. Veel andere ontbijtgranen zitten vol suikers en andere snelle koolhydraten. Bovendien zijn veel bewerkte ontbijtgranen en stuk duurder dan havermout.

5.     Drink je koffie zwart in plaats van met melk

Zwarte koffie bevat zeer weinig calorieën en is daarom vriendelijk voor je gewicht. Bovendien bevat koffie stofjes die je vetverbranding een boost geven.

Als je gewend bent om koffie met melk te drinken, probeer het gebruik van melk dan langzaam af te bouwen. Je krijgt dan minder calorieën binnen en je bespaart ook nog eens op de kosten van melk.

6.     Ga dagelijks wandelen in plaats van één keer per week naar de sportschool

Bewegen helpt om gemakkelijker af te vallen. Je hoeft echt niet naar de sportschool om gewicht kwijt te raken. Gewone dagelijkse beweging is voldoende. 

Denk bij dagelijkse beweging bijvoorbeeld aan een wandeling tijdens de lunch of na het avondeten. Je kunt ook wat vaker de fiets pakken. Zo kun je op de fiets naar je werk of naar de winkel om boodschappen te doen.

Ook de trap nemen in plaats van de roltrap of lift draagt al bij aan je dagelijkse beweging. Net als koken, de was ophangen en stofzuigen. Zo verbruik je calorieën terwijl je geen geld kwijt bent aan een abonnement op de sportschool.

7.     Ga op tijd naar bed

Als je uitgerust bent, heb je minder last van snaaibuien. Ga dus eerder naar bed als je vaak moe bent overdag. Dat is zowel goed voor je portemonnee als voor je gewicht.

8.     Drink water voordat je gaat eten

Neem je voor iedere maaltijd een glas water, dan ben je nauwelijks geld kwijt. Bovendien eet je minder omdat het water je maag al een beetje vult. Zo krijg je minder calorieën binnen en dat helpt om af te vallen. Ook op deze manier kun je dus besparen en gewicht verliezen.

Bron: puurfiguur.nl

Door: Annemiek van der Krogt.

Reageren? Gezellig!