Mijn hoofd stroomt over. Ik breng 90% van de tijd die ik wakker ben achter m’n computer door en ben eeuwig moe. Maar als je iets wil … dan moet je ervoor werken. Soms word ik gek van mezelf of vind ik mezelf heel zielig dat ik bijna 24/7 aan het werk ben, maar meestal ga ik er voor de volle 100% voor. Let’s do this! In m’n woonkamer staat dan ook de quote die je hier op de foto ziet. Met een fulltime baan, een goed lopende blog én een eigen bedrijfje gaat het niet altijd vanzelf. Daarom doe ik heel erg m’n best om de chaos in m’n leven te beperken. Vandaag deel ik 8 lichtelijk saaie tips hoe je met een druk leven toch orde in je hoofd houdt. Deze tips helpen voor mij persoonlijk, maar voor iedereen is er een andere manier. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!
- To-do-lijstjes
To-do-lijstjes zijn echt mijn holy grail. Zonder ze ben ik nergens… Zonder ze zou ik veel minder effectief werken en de helft vergeten. Een kladblok of notitieboekje werkt prima voor je lijstjes, een to-list-kladblok is te gek … maar de Wunderlist app is een musthave! Zo heb je je lijstjes op je telefoon, iPad of computer overal bij je en kun je je taken heel gemakkelijk afvinken, indelen in verschillende categorieën of delen met anderen. - Gedeelde agenda’s
‘Vroeger’, deelde ik nog een familieagenda van HEMA toen ik nog met m’n moeder en broertje samenwoonden. Nu vind ik het heel fijn om een gedeelde agenda met m’n vriendje te hebben. We wonen niet samen en het is fijn om altijd te weten wanneer ik iets kan plannen. Een gedeelde agenda scheelt een hele hoop gedoe en overleg. Wij delen gewoon iPhone agenda’s, maar er zijn ook speciale apps daarvoor. Het feit dat ik kan zien wat er op de agenda staat en wanneer we elkaar weer kunnen zien geeft een beetje rust in m’n hoofd. - Zekerheid niet te veel te betalen
Ik vind het een hele fijne gedachte om zeker te weten dat ik goede en budgetproof leveranciers hebt voor m’n vaste lasten. Daarom check ik regelmatig of dit nog het geval is. Ik blijf het altijd maar roepen: vergelijken voor je energie, vergelijken voor je internet, vergelijken voor je telefonie, vergelijken voor je verzekering, vergelijken voor je woon-werkverkeer. Vergelijk! Zo houd ik geld ‘over’ voor leuke dingen. - Vast moment voor het lezen en beantwoorden van mail
Mijn mail ‘doen’ duurt altijd veel langer dan ik zelf wil en denk. Het helpt wel om alles in één keer weg te werken. Steeds mailtjes tussendoor beantwoorden en lezen komt je productiviteit niet ten goede. Daarom hoef ik van mezelf niet elke avond mail te beantwoorden. Dat doe ik om de dag, tenzij er spoed bij is. Zo heb ik meer tijd om blogposts te schrijven, te werken voor m’n bedrijfje of andere dingen. Er bestaan ook e-mail spellen om het wegwerken van je mail leuker te maken zoals The Email Game voor Gmail. No kidding! - Afronden
Dit gaat eigenlijk door op efficiënt werken. Rond eerst dingen af voordat je aan iets nieuws begint. Ik heb er een handje van om een hele zaterdag met vanalles tegelijk bezig te zijn. Aan het einde van de dag ben ik dan helemaal niet tevreden omdat ik niets heb kunnen afronden. Rond eerst de ene taak af, begin dan aan de volgende, zover dat kan. Kun je lekker dingen van je lijstje afstrepen (love it!) en werk je nog sneller ook. Het klinkt heel logisch, maar denk er maar eens bij na. Wedden dat het veel efficiënter kan? kan? - Ritme en planning
Hoe saai het ook is; ritme en plannen helpt voor rust in je hoofd als er lichtelijk chaos is ontstaan daarboven. Sta op een vaste tijd op en breng ook in de rest van je week ritme aan. Maak van tevoren een weekoverzicht wanneer je welk werk gaat doen en wanneer je afspraken hebt. Dan weet je precies wanneer je ruimte hebt voor spontane plannen en hoe je je deadlines sowieso gaat halen. Het kan trouwens ook dat géén planning voor jou het beste werkt. Let er wel op dat van uitstel geen afstel komt! Bloggercollega LiveLikeTom zweert erbij: geen afspraken van tevoren. - Een opgeruimd huis in een opgeruimd hoofd
Opruimen is zeker niet m’n hobby, maar ik merk wel dat ik rustiger ben in een opgeruimd huis. Hetzelfde geldt voor een opgeruimd bureau, als in: administratie op orde en geen rondslingerende to-do-lijstjes. M’n afwas daarentegen stapelt altijd alleen maar op ;). - Vraag je af of je dit nú moet doen
Op aanraden van bloggercollega Sandra las ik het artikel van Mischa Coster over de vraag die je jezelf moet stellen: moet ik dit nu doen? Ze stuurde de link naar dit artikel in een aapje terwijl ik met deze blogpost bezig was. Toeval? Dus: moet je dit nu doen? Is het een uit te voeren actie? Ben ik de juiste persoon om dit te doen? Wat is de volgende stap? Kan het even wachten? Moet het of kan het? Zeker een aanrader als je moeite hebt met prioriteiten stellen! - Plan tijd voor jezelf in
Dit is ook een tip voor mezelf. Ik kan heel moeilijk tijd voor mezelf inplannen als nog niet alles van m’n to-do-lijst is afgevinkt. Dan blijf ik onrustig en kan ik nergens van genieten. Achterlijk hè? Maar wist je dat je eigenlijk beter werkt als je weer een beetje opgeladen bent? Plan dus tijd in om even die ene serie te kijken, om dat fotoboek te maken of om lekker een drankje te doen met je vrienden. Je moet jezelf ook belonen voor het harde werken. Note to self!
Aan welke regels houd jij je voor rust in je hoofd?
Volg Budgetproof.nl ook op Facebook voor dagelijkse budgettips:
Pfff, eigenlijk heb ik geen regels voor rust in mijn hoofd. En die rust in het hoofd is er dus vaak ook niet. Het enige dat nog wel eens wil helpen, is gewoon DOEN. Maar ja, met beginnen heb ik dan ook weer moeite…
Ja, dat is natuurlijk voor iedereen anders 🙂 ik merk dat als ik me aan deze regeltjes houd dat de chaos beperkt wordt ;).
Oh dit komt voor mij helemaal als geroepen! Ik maak bijna nooit iets af, ben met honderd dingen tegelijk bezig en lijstjes houden mijn leven bij elkaar. Ik ben alleen erg slecht in digitaal plannen / agenda bijhouden. Al ga ik die lijstjes App zeker aan mijn vriend voorstellen, die vergeet echt alles, haha.
Mijn niet-opgeruimde hoofd word jou ontzettend dankbaar. Fijne tips he!