Wat zijn de grootste maandelijkse kosten als huurder in Nederland?

Huren lijkt een simpele onderneming, maar waakzaamheid is ook belangrijk. Grote kostenposten, als gas en licht gaan meestal niet verloren, maar als je een huis huurt kan het ‘cappuccino-probleem’ optreden: grote kosten zien we wel, terwijl we regelmatige kleine uitgaven over het hoofd zien.

Vandaar dat het het cappuccino-probleem heet: als je elke dag een cappuccino koopt op het station of in de bedrijfskantine, zie je makkelijk over het hoofd dat dit over een maand of een jaar toch meer geld is dan je had verwacht.

Zie het zo: iedere dag is zo’n kop €3,50, maar in een werkweek is dat al €17,50. En aan het einde van het jaar €910. Dat eerste zie je wel over het hoofd, die laatste zeker niet! Bewust zijn waar je geld naartoe gaat, helemaal in je huis, is belangrijk. Dus daarom nemen wij je mee langs een aantal van de belangrijkste punten. 

Huren in Eerbeek

Het zou natuurlijk kunnen dat je dit leest maar nog niet je eigen plek hebt gevonden. Om dit te verhelpen kan Huurportaal uitkomst bieden, die bijvoorbeeld verhuur advertenties in Eerbeek hebben. Op Huurportaal vind je duizenden huizen die in Nederland te huur zijn, waaronder dus in Eerbeek. Eerbeek is een plaats in de provincie Gelderland. Het telt 9.845 inwoners en behoort tot de gemeente Brummen. Eerbeek staat onder andere bekend als een goede plek om vogels te spotten.

Kostenpost 1: Huur

Het is natuurlijk een voor de hand liggende, maar dat betekent niet dat deze post niet belangrijk is: de huur. Dat die betaald moet worden laat zich helaas niet makkelijk vergeten, maar het loont wel om te noteren wanneer en hoe het bedrag van de huur kan veranderen. Het zou namelijk zonde zijn om gepiepeld te worden door een huisbaas die op een moment dat dit niet is toegestaan de huur opeens 20%+ verhoogt. Om jezelf goed te beschermen en om te weten waar je aan toe bent, is het dus zaak om goed in kaart te brengen wat je rechten zijn en hoe je die kan inzetten. 

Kostenpost 2: Voorzieningen

Er zijn veel kleine voorzieningen in huis die allemaal met een eigen rekening komen. Denk aan verwarming of juist verkoeling, afhankelijk van de tijd van het jaar, elektriciteit, gas, water en licht. Afhankelijk van hoe het contract met de energieleverancier is, zou dit één rekening kunnen zijn, maar ook een aantal losse. Helemaal in deze onstabiele tijden zou het kunnen dat bedrijven besluiten dat een verhoging van de prijzen gepast is.

Ook hier geldt: weet goed waar je wel en niet recht op hebt. Vergeet ook niet dat de overheid een aantal subsidies (gaat) bieden om te helpen met de kosten. Om die te laten liggen zou natuurlijk enorm zonde zijn, dus check op de website van de gemeente waar je woont of zij dat bieden.

Bewoners van Den Haag krijgen bijvoorbeeld los van de €500,- euro waar je al recht op zou kunnen maken van de overheid, óók nog eens eenmalig €900,- extra per huishouden. Dat betekent dat in totaal er tot wel €1.400,- beschikbaar zou kunnen zijn. Om dat onnodig mis te lopen zou natuurlijk zonde zijn.

Kostenpost 3: Abonnementen

Vergeet je abonnementen niet! Dat telt al snel op tot een behoorlijk bedrag. Denk bijvoorbeeld aan een internetabonnement en de kosten van een dienst als Netflix. Probeer in kaart te brengen waar al dat geld naartoe gaat. Helemaal al die kleine abonnementjes worden al gauw veel. Los van elkaar zijn ze niet zo duur, maar al snel lopen drie of vier maandelijkse abonnementen enorm in de papieren. 

Kostenpost 4: Hondenbelasting

Voor de huurders met viervoetige vrienden is het belangrijk om te weten dat afhankelijk van de gemeente waarin je woonachtig bent, je hondenbelasting moet betalen. Er is geen nationale belasting op honden. Gemeenten mogen volledig zelf bepalen of dat van toepassing is. Zo is in Amsterdam een hondenbelasting betalen niet noodzakelijk, terwijl je in Den Haag minstens €128,76 moet betalen. Voor één hond betaal je dus €128,76, voor twee honden zijn de kosten €330,48 en voor drie honden €586,32. Voor iedere hond die je meer hebt, kost dat nog eens €255,84. Dit is vergelijkbaar met kosten die in andere gemeenten worden gemaakt voor hondenbelastingen. Dit is dus niet bij de huur inbegrepen, maar wel een bedrag dat je moet betalen.

Deze vier kostenposten zijn pas een beginnetje, maar geven je wel een idee van wat voor kosten er allemaal de revue passeren op het moment dat je een huis huurt.

Tip! Maandelijkse en jaarlijkse kosten zijn vaak vooral verwarrend doordat het niet gecentraliseerd is. Door allerlei losse rekeningen is het makkelijk om het overzicht te verliezen en niet zo goed te weten wat er nu op maand- of jaarbasis nu precies van je rekening verdwijnt. Maak daarom een overzicht per maand. De jaarlijkste rekening zoals waterschapsbelasting, afvalheffing etc. deel je op per maand.