Is Primark het meest groene bedrijf ooit? Zeker niet! Moet je je schamen en in een hoekje verstoppen wanneer je bij Primark shopt? Denk ik niet. Tenminste, zolang je je bewust bent van het feit dat kleding en accessoires van de budgetketen nog altijd fast fashion zijn en goed over je keuzes nadenkt. Primark is namelijk láng niet zo slecht als veel mensen denken. Ze maken steeds grotere stappen in een groenere modewereld en de duurzame keuzes volgen elkaar op.
Wist je bijvoorbeeld dat Primark net zo ‘groen’ is als Vero Moda, GAP, Asos, Mango en America Today bijvoorbeeld? Primark heeft nu ook een aanzienlijke uitbreiding van zijn Sustainable Cotton-programma aangekondigd, met plannen om tegen eind 2022 in drie van zijn belangrijkste inkooplanden meer dan 160.000 onafhankelijke katoenboeren op te leiden in duurzame teeltmethoden. Deze nieuwe stap betekent een vervijfvoudiging van het aantal boeren en boerinnen, dat reeds deelnam aan het programma. Deze expansie onderstreept het belang dat de retailer eraan hecht om zijn impact op het milieu te verlagen en om klanten nog meer duurzaam katoen aan te kunnen bieden tegen betaalbare prijzen.
Minder water en chemicaliën gebruiken bij katoenteelt
Katoen is een van de belangrijkste natuurlijke vezels dat wordt gebruikt voor de productie van heel wat Primark-producten zoals pyjama’s, T-shirts en jeans, babykledij, beddengoed en handdoeken. Vaak wordt katoen geteeld door boeren in plattelandsgemeenschappen in landen als India, China en Pakistan, waar de kennis van milieuvriendelijke landbouwmethoden beperkt is. Sinds 2013 werkt Primark samen met de landbouwdeskundigen van CottonConnect en lokale partners om boerinnen in India te leren om minder water en chemicaliën te gebruiken bij de katoenteelt. Door te beginnen bij de allereerste stap in de leveringsketen, kan het katoen volledig worden getraceerd van katoenveld via productie tot levering aan de Primark-winkels. Zo kunnen de retailer en zijn klanten het volste vertrouwen hebben in de oorsprong van het gebruikte duurzame katoen, de milieuvriendelijke aanpak en de positieve invloed op de levensomstandigheden van de boeren.
Met de uitbreiding van het programma naar China, een van de grootste katoenproducerende landen ter wereld en een belangrijke toeleverancier voor Primark, is opnieuw een grote stap vooruitgezet. Om het programma bij meer dan 80.000 onafhankelijke katoenboeren in China te introduceren, werkt Primark samen met CottonConnect en hun implementatiepartner Heping Cotton Farmers’ Cooperative. Voorts worden er ook extra mannelijke en vrouwelijke boeren opgenomen in de bestaande programma’s in India en Pakistan. Tegen 2022 zullen dus meer dan 160.000 boeren uitgerust zijn met de kennis en middelen om katoen te telen met behulp van meer natuurlijke landbouwmethoden.
3-jarige opleiding voor katoenboeren
Elke boer die het driejarige programma doorloopt, is getraind in de meest geschikte teeltaanpak voor zijn land, met aandacht voor onder meer zaadselectie, zaaibeleid, bodemverzorging, water- en pesticidengebruik, plaagbestrijding, oogsten, vezelkwaliteit, en sortering en opslag van het geoogste katoen. Naast het verminderen van de ecologische voetafdruk zorgt het programma ook voor een aanzienlijke verbetering van de bestaansmiddelen van de katoenboeren. Ze verhogen hun inkomsten omdat ze hun velden beter beheren en ze besparen werkingskosten door een efficiënter gebruik van water, kunstmest en pesticiden. In Pakistan, waar het programma pas vorig jaar van start ging, hebben de boeren die hun eerste opleidingsjaar hebben voltooid, een opbrengststijging van 11,2% en een vermindering van 12,9% van de werkingskosten gezien. Een gemiddelde winststijging dus van 26,8%. Veel van de boeren hebben deze hogere winst gebruikt om te investeren in nieuwe toestellen voor hun boerderijen, om hun kinderen onderwijs te laten volgen of om hun huisvesting en levensstijl te verbeteren.
De uitbreiding van het programma speelt in op de groeiende vraag van klanten naar duurzame katoenproducten tegen betaalbare prijzen. Onder het Primark Cares-initiatief startte Primark in 2017 met de introductie van pyjama’s van duurzaam katoen, een van zijn meest populaire productlijnen. Meer dan 14 miljoen pyjama’s zijn sindsdien verkocht, naast 3 miljoen paar jeans, en 6 miljoen dekbedden en handdoeken, allemaal vervaardigd uit perfect traceerbaar, duurzaam katoen en dit zonder meerkosten voor de klant.
De uitbreiding naar China en de vermeerdering van het aantal boeren is voor Primark een belangrijke mijlpaal in zijn streven om voor het hele productassortiment 100% duurzaam geproduceerd katoen te gebruiken.